Reakce na vystoupení ministra školství Josefa Dobeše

Reakce na vystoupení ministra školství Josefa Dobeše (VV)
v Hyde parku 22.11.2011

Jako student pedagogického oboru na vysoké škole, který absolvoval základní a střední vzdělání, se zajímám o současné školství, a proto musím reagovat na aktuální situaci ve školství a především na dobu, která bude následovat.

Prvním tématem, které se v této diskuzi řešilo, byla otázka „kontrolních“ testů žáků 5. a 9. tříd základních škol. Každý žák bude mít svůj individuální test. Tyto testy mají, podle ministra Dobeše, pouze informativní charakter, který bude uvádět, na jaké úrovni vzdělání se daný student nachází. Pokud by v systému hodnocení žák obsadil klasifikaci 5, tedy nedostatečně, jeho rodiče a škola by byla informována o jeho neúspěších a pro žáka 9. třídy by to mohlo ovlivnit i to, kam bude dále směřovat, zda na střední školu nebo učiliště.

Kladu si otázky, jakou roli tedy zastávají učitelé ve výchově a vzdělávání žáků? Copak učitel, který daného žáka učí a hodnotí v průběhu jeho studia neví, jak na tom žák je a neinformuje o tom rodiče žáka prostřednictvím žákovské knížky a při osobním styku na rodičovských schůzkách? Naopak mě napadá, jak už to bylo u státních maturit, že tyto testy bude mít na starost jediná společnost, která na tom bude prosperovat (např. SCIO). Testy 5. a 9. tříd jsou nesmyslné, drahé a zbytečné!

Dále ministr školství obhajoval testy s tím, že žáci z různých základní škol mohou mít různé vzdělání a uvedl přitom, že v roce 2005 proběhlo zrušení jednotných osnov pro základní školy, což znamenalo, že každá základní škola mohla učit podle svých vzdělávacích programů. Mimo to ještě dodal, že ministerstvo minulý rok vydalo doporučené osnovy českého, anglického jazyka a matematiky.

I tato obhajoba se mi zdá nesmyslná. Proč tedy byly v roce 2005 zrušeny osnovy pro základní školy? Je to hloupost chtít, aby se na základních a středních školách žáci a studenti lišili ve vědomostech a pak od nich požadovat u státních maturit stejné znalosti. Jsem pro opětovné zavedení jednotných osnov, tak jak tomu bylo dříve.

Mezi dalšími otázkami, které kladli diváci, se objevila i otázka reformy vysokých škol a produkce velkého množství vysokoškoláků. Na to odpověděl ministr Dobeš, že právě tyto testy a státní maturitní zkouška napomohly k redukci vysokoškoláků, přitom uvedl, že 9% studentů nebylo připuštěno ke státní maturitě a dalších 20% maturitu nezvládlo. Dále bylo zmíněno, že z ročníku 1993 pokračovalo ve studiu na vysokých školách 24% studentů, z nichž byl velký počet na vysoké znalostní úrovni, z ročníku 2010 to bylo už 70% a kvantita neodpovídala kvalitě.

Ano, problém velkého počtu vysokoškoláků tu evidentně je, ale proč tomu tak je? Je tu vysoký počet vysokých škol, které jsou dotovány financemi na jednoho studenta, tudíž každá vysoká škola má snahu, aby do 1. ročníku vysoké školy nastoupilo co nejvíce studentů, kteří budou v průběhu studia redukováni. Dá se říci, že tu nastal i boj vysokých škol o nové studenty, a proto vysoké školy snižují své vstupní nároky na přijetí studenta ke studiu a kvalita neodpovídá kvantitě. Řešení je nasnadě, zvolit jiný způsob financování vysokých škol, který by nebyl závislý na počtu studujících. Vysoké školy nebudou mít důvod nabírat tolik studentů a nebudou tedy ani snižovat svoje vstupní požadavky. Zmenší se náklady a zkvalitní se vysoké školství.

Velice jsem se rozhořčil nad zmínkou o zavedení školného na vysokých školách. Je to jen snaha řešit chybějící finance ve školství, stejně tak jak se zavedly poplatky ve zdravotnictví. Vůbec nechápu pana ministra, když si stěžuje na velký počet vysokoškoláků a tedy i na velký počet vysokých škol. Velmi mnoho je škol soukromých, které jsou bohatě dotovány státem. Je všeobecně známo, že na těchto školách se diplomy „ kupují „ zaplacením školného. Proč tedy nedojde k omezení těchto finančních dotací pro soukromé školy, čímž by se ušetřilo a snížil se i počet vysokoškoláků? Nepatřím mezi bohatou třídu, nemám na školné a vůbec se mi nelíbí možnost vzít si půjčku. Podle mě se jedná o zvýhodňování bohatých, protože bohatý může zaplatit hned, zatímco chudý je nucen si vzít půjčku a při splácení zaplatí o úroky více. Kde je spravedlnost? Copak bude vzdělání, zdravotnictví a jiné odvětví jen pro bohaté? Mohu jen doufat, že mě to už nepostihne, to ale neznamená, že na to nedoplatí moje děti.

Školství, jak základní, střední tak i vysoké, je ve velmi špatném stavu. Každá změna, každá reforma, která nastane s příchodem nového ministra školství, se projeví až s odstupem několika let. Časté reformy a změny se mohou projevit negativně jak na výuku pedagogů, tak i na vzdělání studentů v celoplošném měřítku. Jakákoliv chyba může být pro naší budoucnost fatální. Pokud se dosavadní školství nezmění, úroveň školství poklesne ještě více a budeme se vracet v čase zpět, protože budoucnost je spojená s vývojem a se vzděláním.

Příspěvek byl publikován v rubrice Klub 1. máje, Články se štítky , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

2 komentáře u Reakce na vystoupení ministra školství Josefa Dobeše

  1. Otos napsal:

    Rozumná reakce! A jsem zaskočen tím čeho se týká, toto jsem napříkladu vůbec netušil,že se děje

    • Je to horší napsal:

      A to je jen špička ledovce. Nikdo ti neřekne, že úroveň vzdělání za posledních 20 let klesla razantním způsobem a že nelze srovnat znalosti tehdejších maturantů s těmi dnešními.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>