Není díra jako díra

Když jsem před asi dvěma lety poprvé v tisku objevil krátkou zprávu o unikátním způsobu oprav výtluků i v mrazech, předpokládal jsem, že ředitelé SUS a vedoucí odborů dopravy jednotlivých krajů zajásají, sáhnou do rezervních či jiných fondů a v krátké době zavalí výrobce tohoto českého zařízení objednávkami, aby stroj jednak vyzkoušeli a hlavně – aby s jeho pomocí vyřešili svůj letitý problém urgentní zimní údržby.

Uvedení pracovníci ale zřejmě chodí do práce v zimě pěšky či jezdí vlakem, neboť je evidentně stav našich silnic v zimním období netíží.

Tento stroj je údajně schopen opravovat výtluky i v 10stupňových mrazech (schválně nejmenuji stroj ani firmu, aby mě někdo nepodezíral z reklamy), je již dvě zimy k dispozici a jeho cena se rovná tak ceně jednoho nového výkonného sypače. Z informace, že si ho však zatím z krajů objednal jen jeden, by člověka, který po našich silnicích jako já najezdí přibližně 3000 kilometrů měsíčně, téměř chytil amok.

Za tuto zimu jsem na silnici mezi Vyšším Brodem a Českými Budějovicemi viděl již několik hodně navztekaných řidičů, opravujících své pneumatiky po průjezdu lavorů. I jednoho opravdu dopáleného, který kvůli tomu skončil se svým zánovním autem ve škarpě. Mně se naštěstí radosti proražené pneumatiky, či dokonce uražené nápravy zatím vyhnuly, nikoliv však díky péči silničářů, ale díky tomu, že jezdím dvakrát denně po téže trase, a tak o »pastičkách« na řidiče většinou už vím. A vidím, jak se denně utěšeně zvětšují. Takže také vím, že některé z nich silničáři v průběhu letošní zimy studenou směsí zasypávali již potřetí. Ne že by to těm silnicím či řidičům moc pomohlo!

Výmluv, proč tuto technologii nepoužívají, jsem slyšel mnoho. Například, že technologie není prověřená, že SUS mají zimní údržbu, včetně technologie jejího provedení, dlouhodobě smluvně zajištěnou a že tedy nemohou tuto novou technologii kvůli exkluzivním smlouvám používat. Tato zdůvodnění mi opravdu velmi, ale velmi připomínají pohádky páně Vondry o výhradním postavení firmy Promopro, které stály ČR dle médií tři čtvrtě miliardy. Stejně jako ony totiž postrádají to nejdůležitější – věrohodnost.

Zima se chýlí ke konci a nyní se už asi nápravy nedočkáme. Ale pokud ani na začátku té příští nebudou jednotlivé kraje či firmy jimi pověřené údržbou silnic disponovat každý alespoň jedním strojem schopným provést kvalitní opravy těch nejhorších děr i v době mrazu, bude to přímo volat po personálních opatřeních pro neschopnost. Nechci raději připouštět, že by mohlo jít o úmysl.

Luboš DVOŘÁK, předseda kontrolního výboru Zastupitelstva Jihočeského kraje (KSČM)

21. 2. 2011

http://www.halonoviny.cz/articles/view/216448

Příspěvek byl publikován v rubrice JČ kraj, Zpravodajství se štítky . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Komentáře nejsou povoleny.